Info för boende

Ventilation

Syftet med ventilation är att ta bort dålig luft och istället tillföra frisk luft i lägenheten. Ventilationen ska också ta bort fukt som bildas genom dusch, tvätt, matlagning etc. För att få bra luft i din lägenhet finns det några saker som du som hyresgäst bör tänka på.

Läs information angående självdrag, vilket våra hus har.

Information om självdrag

Ventiler

Till störst del kommer friskt luft in i lägenheten genom ventiler. Det finns olika typer av ventiler men gemensamt för alla sorter är att de aldrig ska vara helt stängda, då fungerar inte ventilationen som den ska. Det är också viktigt att man rengör ventilerna ibland, gärna två gånger per år. Använd ljummet vatten och milt rengöringsmedel.

Vädring

Det effektivaste sättet att få bort fukt och dålig luft är att vädra. Öppna inte köksfönstret om du ska vädra ut matos, risken är att det istället driver ut i resten av lägenheten. Öppna istället ett fönster i angränsande rum.

Kontrollera ventilationen

Håll en bit tunt papper, t ex toalettpapper, mot frånluftsventilen. Om pappret sitter kvar av kraften av utsuget fungerar ventilationen bra. Om pappret inte sitter kvar och ventilerna är rena så kan du prova att öppna ett fönster. Suger pappret fast då är lägenheten för tät.

Matfläkt

Det är inte tillåtet att ansluta fläktar till befintlig ventilation då dina grannar skulle få det mesta av matoset. Detta beror på att vår fastighet har självdragsventilation. Hur länge förbudet gäller vet vi när energideklarationen är gjord.

Problem?

Om du misstänker att du har problem med ventilationen i din lägenhet ska du kontakta styrelsen.

Trivsel och ansvar

Att bo i flerfamiljshus innebär många möjligheter till gemenskap och trivsel. Men det ställer också krav på att respektera varandra och visa hänsyn.

Det är Lagen om bostadsrätt och föreningens stadgar samt ordningsregler som bestämmer vad som gäller för boende i BrF Svanen. Enligt lagen ska varje enskild medlem se till att grannar inte störs samt bevara "sundhet, ordning och gott skick i fastigheten". Medlemmarna är också skyldig att se till att detta följs av övriga i familjen, gäster eller andra som vistas i lägenheten.

Trapphus och entréer

För trivselns och städpersonalens skull är det endast tillåtet att ställa cyklar och barnvagnar på angivna platser i trapphuset, det är inte tillåtet att ställa saker i trappan eller utanför dörren. Större föremål som cyklar, barnvagnar, skidor och liknande kan hindra utryckningspersonal vid ett olyckstillfälle. Anmäl gärna fel i gemensamma utrymmen, som t ex trasig belysning i trapphus tíll vår felanmälan

Brandsäkerhet

Här har vi samlat några tips om hur du kan förebygga brand i ditt hem.

Brandvarnare

Monterad brandvarnare är obligatorisk för samtliga lägenhetsinnehavare och skall lämnas kvar i lägenheten vid eventuell avflyttning. Tänk på att alltid ha fräscha batterier i din brandvarnare. Kontrollera brandvarnaren lite då och då. Det räcker inte med att bara kontrollera batteriet. Blås ut ett ljus under brandvarnaren, först då vet du att den reagerar på brandpartiklar. Placeringen av brandvarnaren bör vara i tak och i närheten av sovrummet.

Vid matlagning

Torrkokning på spisen är en vanlig brandorsak. Även fett och oljor vid matlagning kan få för hög temperatur och fatta eld. Brinner det i en gryta – flytta kastrullen från kokplattan. Kväv elden med ett lock. Släck aldrig brinnande fett med vatten! Rengör spisfläkten regelbundet för att minska brandrisken.

Levande ljus

Lämna aldrig levande ljus utan tillsyn. Använd ljusstakar och ljusdekorationer som inte är brännbara och se till att ljus inte är placerade på något ställe där eld lätt kan ta fart.

Elutrustning i hemmet

Fel i elektriska apparater och ledningar är en vanlig orsak till brand. Se till att kontakter inte glappar och byt ut trasiga vägguttag/kontakter  (kontakta kontakta behörig elektriker för hjälp). Går dina säkringar ofta sönder – kontakta en elektriker för felsökning. Dammsug bakom kyl o frys. Apparater som man ofta glömmer stänga av (kaffebryggare, strykjärn etc) kan det vara bra att koppla till en timer. Se till att TV:n står luftigt. Dra ur el- och antennsladden till TV:n vid åskväder.

Blinkande lysrör – en brandfara

Byt ut blinkande eller glödande lysrör, de kan börja brinna.

Skaffa gärna en släckutrustning

En godkänd handbrandsläckare rekommenderas för hemmabruk. Lär dig hur den fungerar innan det blir för bråttom. Handbrandsläckare kan du köpa på de flesta stormarknader. Även en del försäkringsbolag säljer släckutrustning till bra priser.

Trapphuset – en utrymningsväg

Vid en eventuell brand är trapphuset en av dina utrymningsvägar. En cykel, barnvagn eller en kasse med returpapper kan försvåra en utrymning om det skulle börja brinna i ditt hus. Detta gäller även om ambulanspersonal behöver komma fram med en bår. Trapphuset måste därför alltid hållas fritt från föremål.
 
På Stockholms brandförsvars webbplats hittar du checklistor för brandskydd i hemmet.   

Stockholms Brandförsvar

Att betala medlemsavgiften/hyran

Att betala medlemsavgiften/hyran i tid är naturligtvis mycket viktigt. Den som inte betalar i tid kan bli uppsagd från lägenheten alt. kan en tvångsförsäljning ske av lägenheten.

Enligt hyreslagen ska hyran betalas i förskott senast den sista vardagen före varje månads början. Det innebär till exempel att hyran för april måste vara betald senast den sista mars.

Hyresavin/medlemsavgiften får du hemskickad av Fastighetsägarna varje kvartal.

Autogiro

Autogiro är ett bekvämt sätt att betala hyran utan att behöva bevaka förfallodagar och köa på post eller bank. Du kan lita på att din hyra alltid betalas i tid - även när du är bortrest.

Autogiro kan användas av dig som har pengar på bankbokslöst konto t ex banklön, personkonto eller PlusGiro. Autogiro är en service som inte kostar dig något extra. Det enda villkoret är att du måste se till att det finns pengar på ditt konto när betalningen ska göras.
Gör så här:

Längst ned på sidan kan du ladda hem bestämmelser för Autogiro och medgivandeblankett.

  • Läs igenom bestämmelserna och skriv ut medgivandeblanketten, som du sedan fyller i och skickar till Fastighetsägarna.
  • Efter några dagar får du besked om vilken månad den automatiska överföringen börjar. Du behöver inte kontakta din bank eller PlusGirot. Det sköter fastighetsägarna.
  • Betalningen görs sista vardagen före varje ny månads början. Du behöver inte göra något annat än att se till att det finns pengar till hyran på ditt konto.
  • På avierna som du får hem varje månad ser du vilket belopp som kommer att överföras från ditt konto Brf Svanen. Din bank eller PlusGirot skickar dig också kontoutdrag där summan framgår liksom även datum när överföringen gjordes.
  • Meddela oss senast två veckor före nästa förfallodag om du vill sluta med Autogiro och betala hyran på annat sätt.
  • Kontakta gärna styrelsen om du har några frågor.

Saknar ni avier vi inflytt kontakta Fastighetsägaran på Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Bredband

Brf Svanens fastighet är ansluten till Sundbybergs stadsnät i ett vad man kallar öppet nät, vilket innebär att man kan välja olika leverantörer för bredband, telefoni och TV som har anslutit sig till Sundbybergs stadsnät. För dig som medlem betyder det att priserna hålls nere och att det sker en ständig produktutveckling i nätet.

Surfa snabbare, ring billigare och få nya tv-tjänster

I bredbandsnätet får du tillgång till internet med hastigheter upp till 100 Mbit/sekund i båda riktningarna. Det finns också flera leverantörer av bredbandstelefoni och digital-tv.

Vid frågor om bredbandsnätet

Kontakta Sundbybergs stadsnät om du har frågor som rör utbyggnaden av bredband. Saknar ni den vita bredbandsboxen så kontakta först tidigare ägare om de inte har fått med sig den vid flytt. Därefter kontaktar ni styrelsen via Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. . För frågor om tjänster, priser eller felanmälan, kontakta respektive tjänsteleverantör som abonnemang har tecknats för via i Sundbybergs stadsnät.

www.sundbybergsstadsnat.se

El - en säkerhetsfråga

Vad får du göra och inte göra när det gäller el? Här följer några råd för din säkerhets skull.

Det här gör du själv:

  • Byter glödlampa eller lysrör
  • Byter säkring/propp

Det här får du göra själv om du har nödvändig kunskap:

  • Byta (men inte nyinstallera) strömbrytare, vägguttag, och lamputtag.
  • Montera sladdströmbrytare, lamphållare, skarvuttag samt stickkontakter på sladdar.

Det här får du INTE göra själv utan måste anlita en behörig elektriker:

  • Fasta installationer som att installera tvättmaskin eller torktumlare.
  • Nyinstallation av vägguttag.

Tänk också på att:

  • Anlita alltid en behörig elektriker vid elinstallationer. Försäkringsbolagen betalar annars inte ut någon ersättning om olyckan skulle vara framme. Dessutom kan det vara förenat med direkt livsfara om något skulle bli fel.
  • Byt aldrig ut en ojordad stickkontakt mot en jordad. Använd inte apparater som är avsedda för jordat uttag i ojordade uttag. Apparatens hölje kan då bli strömförande. Blanda aldrig jordade och ojordade uttag i samma rum.
  • Chansa aldrig! Är du det minsta osäker, kontakta alltid en fackman eller styrelsen.

Behöver du byta huvudsäkring finns nyckeln till elskåpet i tvättstugan. Den finns direkt till höger vid dörren. Din portnyckel passar i låset till cylindern.

Elabonnemang

Vattenfall har automatisk avläsning av din elmätare.

Behöver du byta huvudsäkring finns nyckeln till elskåpet i tvättstugan. Den finns direkt till höger vid dörren. Din portnyckel passar i låset till cylindern.

När du flyttar in ska du på en gång göra en anmälan om nytt elabonnemang.

Det gör du till nätägaren, i föreningen är det Vattenfall. Du kan göra det direkt på deras webbsida eller beställa blankett via deras kundtjänst, telefon 020-46 00 00.

Glöm inte att också avsluta ditt gamla abonnemang i den lägenhet du flyttar ifrån.

Olika priser beroende på leverantör

Du väljer själv vilken leverantör du köper din el ifrån. Priserna kan variera så det lönar sig att jämföra. Om du inte väljer så anvisar nätägaren dig en leverantör. Det vanligaste är då att du får ett abonnemang med tillsvidarepris och det kan vara dyrare än att teckna ett avtal med bundet pris för en viss period.

Om du vill byta leverantör är det enkelt. Du behöver bara teckna avtal med den leverantör du väljer och sedan se till att avtalet med din nuvarande leverantör blir uppsagt. Den nya leverantören meddelar sedan nätägaren om bytet.

Hjälp att välja

Att själv försöka jämföra priser kan vara svårt, det finns många leverantörer att välja mellan. Ta gärna hjälp av Konsumenternas elrådgivningsbyrå, de har till uppgift att ge konsumenter kostnadsfri vägledning i frågor som rör elmarknaden. Du når dem via länken nedan eller på telefon 522 789 50, telefontid måndag-fredag 9-12.

Vattenfall
Konsumenternas elrådgivningsbyrå

Garage- och parkeringsplats

Föreningen har 4 garage och 29 parkeringsplatser.

Är du intresserad av parkering eller garage ber vi dig kontakta styrelsen via formuläret på webbsidan.

För närvarande har vi kö på parkeringsplatser.

För närvarande har vi kö på garage.

Husdjur

Medlemmar och hyresgäster med husdjur måste övervaka att dessa så att de inte:

  • orsakar störande oljud
  • springer löst i trapphus eller på gården
  • skadar trädgårdsytor eller andra utrymmen i fastigheten. Det är ägarens ansvar att direkt plocka upp spillning
  • Husdjur får absolut inte vistas i tvättstuga.

Grillning

Du får gärna grilla men ställ upp grillen en bit ifrån husen, där röken inte stör någon. Föreningens policy angående grillning på balkong är att vi inte rekommenderar det. Det är inget förbud, men ur säkerhetssynpunkt rekommenderar vi inte det. Om du grillar på balkongen så bör det ske med en el- eller gasgrill och med ett skriftligt godkännande från dina intilliggande grannar. Du bör även vara medveten om att det är ditt personliga ansvar vid eventuell skada.

Ladda ner blankett för ansökan om grillning på balkong

Sop-, grov-, byggavfalls- och källsortering

Hushållssopor slängs i behållare utanför husen (mot Tulegatan). För att sopsorteringen ska fungera bra är det viktigt att tänka på följande:

  • Fyll aldrig sopkärlen över kanten (se bild nedan)
  • Var noga med att slänga soppåsen i kärlet och inte utanför
  • Släng inte vanliga plastpåsar i kärlet för komposterbara sopor
  • Om sopkärlet är fullt, kontrollera nästa istället för att trycka in soporna
  • Wellpapp såsom pizzakartonger m.m. ska lämnas på återvinningscentral. Kartong får inte slängas bland tidningar. 


 

Källsortering

Behållare för tidningsinsamling och matavfall finns vid på föreningens tomt mot Tulegatan. Övrig källsortering hänvisar vi till ReTuren och återvinningsstationerna.

Observera att det endast är papper som får slängas behållarna, kartonger etc. ska lämnas till ReTuren alt. till återvinningsstationerna i Ursvik eller Bromma. 

Om ni får slut på papperspåsarna för matavfall hämtar ni dem i tvättstugan eller beställer direkt av Sundbyberg Stad.

Sundbybers stad

Grovsopor

I februari 2008 ändrade Sundbybergs kommun sina regler angående grovavfall. Detta gör att Brf Svanen inte har något grovsoprum. Vi hänvisar till ReTuren som Sundbybergs kommun ordnar. Det finns även två återvinningscentraler vid Bromma flygfält och en som ligger i Ursvik. Återvinningsstationen i Ursvik är främst för oss från Sundbybergs stad.  
 Sundbybergs Stad

Byggavfall

Tänk på att ditt byggavfall inte ska ligga och skräpa allt för länge i gemensamma utrymmen. Lämna ditt avfall så fort du kan.

Andrahandsuthyrning

Uthyrning i andra hand måste godkännas av Styrelsen. Du skickar in din ansökan om andrahandsuthyrning till Styrelsen, denna skall vara skriftlig och innehålla skälet för andrahandsuthyrning, tidsperiod och vem som ska hyra lägenheten. Om uthyrningen ska pågå längre tid än två år ska hyresgästen avstå från besittningsskydd. Besittningsskyddet för andrahandshyresgäst avtalas bort genom ansökan till hyresnämnden, som har särskild blankett för detta.

Blankett för ansökan om att hyra ut i andrahand

Gemensamma utrymmen

  • Det är förbjudet att blockera framkomligheten med cyklar, mopeder, barnvagnar, rullatorer utifall brand uppstår i trapphusen eller källarutrymmen. 
  • Motorfordon får ej parkeras vid entréportar eller på gården. Detta för att undvika att bli hinder för eventuella utryckningsfordon. Vi har parkeringsförbud på gården på icke angivna platser.
  • Föräldrar ansvarar för att barnens leksaker, cyklar m.m. samlas ihop efter dagens slut.
  • Marschaller ska placeras så att de inte ger upphov till sotfläckar eller på annat sätt skadar fasaden. Du ansvarar själv för att ta bort utbrunna marschallburkar, eventuella stearin- och sotfläckar.
  • Rökning är ej tillåten i trapphus, tvättstuga och källare. Vid rökning på gården skall fimparna ej slängas på backen.
  • I källare får personliga tillhörigheter endast förvaras på avsedd plats. Gångarna ska hållas fria från saker och får inte belamras. Undvik att förvara stöldbegärlig egendom i källare.
  • Det är inte tillåtet att utan styrelsens tillstånd sätta upp parabolantenn eller annan utomhusantenn på balkong eller fasad.
  • Det är inte tillåtet att inte mata fåglar från fönster, balkong eller på gården.

Underhållsansvar

Föreningens hus och därmed också de enskilda lägenheterna, ägs av bostadsrättsföreningen. Innehavaren har nyttjanderätten till sin lägenhet utan tidsbegränsning.

I föreningens stadgar och bostadsrättslagen anges att innehavaren är underhållsskyldig, dvs. Att han dels skall vidta de reparationer och det underhåll som behövs, dels svara för kostnaderna för åtgärderna. Vidare skall denne åtgärda de skador som uppstår i lägenheten oavsett om skadorna uppkommit genom hans eget vållande eller på annat sätt, exempelvis genom en olyckshändelse eller genom vållande av utomstående. Han är alltså skyldig att på egen bekostnad ombesörja tapetsering, målning och andra reparationer så att lägenheten hålls i gott skick. Vad som är att betrakta som "gott skick" preciseras inte i lagen eller i föreningens stadgar utan får bedömas efter en allmän värdering med hänsyn till husets ålder mm. Det innebär inte endast underhåll utan också en reparationsskyldighet för innehavaren.

Vidare har föreningen ett ansvar för föreningens fastigheter och att dessa skall vara väl underhållna och i gott skick. Innehavaren svarar för den inredning som föreningen försett lägenheten med, samt den inredning som innehavaren själv tillför lägenheten. I föreningens stadgar regleras också bostadsrättshavarens rätt att göra förändringar i lägenheten. En innehavare måste ha styrelsens tillstånd för att göra väsentliga förändringar i lägenheten. Om en innehavare vidtagit åtgärder som innebär att han överskridit sina befogenheter att ändra i lägenheten kan han åläggas att återställa lägenheten i dess ursprungliga skick.

Tänk på att allt gemensamt utrymme är gemensam egendom. Vill du göra en ändring måste du ha stämmans (alla medlemmars) godkännande.

Ladda ner listan över ansvaret om underhåll mellan medlem och förening

Service och felanmälan

Observera att du som medlem har ett mycket större underhållsansvar än vad en vanlig hyresgäst har för sin lägenhet. Kontrollera gärna ansvarsfördelningen mellan förening och medlem innan serviceanmälan görs.

Fel och brister i våra gemensamma utrymmen rapporteras till styrelsen via Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. .

Som hyresgäst rapporterar fel i din lägenhet med samma formulär.

Ansvarsfördelning underhåll

Lås och nycklar

Portnycklar

Det är en separat nyckel till porten och övriga gemensamma utrymmen. Behöver du en extra nyckel kontaktar du styrelsen då du behöver en rekvisition för att kunna kopiera dina nycklar hos. Du står själv för kostnaden för extra nycklar.

Lås till lägenhetsdörr

Nya nycklar och byte av lås till din lägenhet köper du själv hos en låssmed.

Bokningskloss

Bokningskloss till tvättstugan köper du själv hos låssmeden om du tappar bort den eller nycklarna. Kontakta styrelsen så att huvudnyckel även tas med till låssmeden.

Låsmeden som har hand om vår låssystem och tillvekar nya nycklar är Låspunkten.

Låspunkten

Vatten & avlopp

Fasta vatten och avloppsinstallationer skall utföras av behörig rörmokare. Var sparsam vid varmvattenförbrukning och lämna inte vatten rinnande i onödan. Var också sparsam med el i fastighetens gemensamma utrymmen. Byt kranpackning när vatten står och droppar. Kostnader för vatten och el betalas av alla innehavare gemensamt.

Försäkringar

Skada på fast egendom = Fastighetsförsäkringen
Skada på lös egendom = Hemförsäkringen

Brf Svanen har ett gemensamt tillägg för bostadsrätt genom Allians/SBC. Detta betyder att respektive medlem inte behöver teckna bostadsrättstillägg i hemförsäkringen.

OBS: Innehavaren är skyldig att se till att inget läckage finns i badrummet, vilka förorsakas av t.ex. dålig våtrumstapet och kakel, eller golvmatta som släppt. Sådana skador skall ovillkorligen åtgärdas omedelbart. Sker ej detta riskerar innehavaren att själv få bekosta alla reparationer som förorsakats p.g.a. försummelse.

Du kan själv jämföra olika försäkringsbolags hemförsäkringar och premier hos Konsumenternas försäkringsbyrå på deras hemsida alternativt via telefon 08 - 22 58 00, mån - fre  9-12.

Konsumenternas försäkringsbyrå

Överlåtelse av lägenhet

Enligt gällande stadgar §4 Insatser och avgifter, förbehåller sig Brf Svanen rätten att vid överlåtelse av lägenhet, ta ut en administrativ avgift som f.n. uppgår till 950:-.

En samlad avgift på 950 kr tas ut vid överlåtelse och debiteras säljaren.

Styrelsen för Brf Svanen gör en kreditupplysning innan beslut om godkännande genomförs.

Pantsättning av lägenhet

När medlem belånar sin lägenhet i Brf Svanen som säkerhet för lånet, för att exempelvis nyteckning/omläggning av lån, kräver banken/finansinstitutet panträtt i lägenheten. Pantsättning av lägenhet ger en administration för vilken Brf Svanen förbehåller sig rätten att ta ut en avgift, enl. gällande stadgar §4, Insatser och avgifter. Avgiften som högst får vara 1,00% av innevarande basbelopp.

Observera att i det fall befintliga lån flyttas från en bank till en annan bank, kommer ny pantsättning av lägenhet att ske.

Administration av pantsättning skickas direkt till Fastighetsägarna då de är Fastighetsägarna som sköter föreningens ekonomiska förvaltning.

Värme

Hur varmt ska det vara?

Vi försöker normalt hålla 20-21 grader i lägenheterna. Det är en temperatur som de flesta är nöjda med. Dock kan det variera kraftigt mellan olika lägenheter. 
 

Fungerar elementen som de ska?

Har du termostat på elementen i din lägenhet så regleras värmen i rummet automatiskt. Är termostaten inställd på 20 grader och rumstemperaturen blir högre slår termostaten av och elementen blir kalla.
 
Är värmen dålig så beror det oftast på att luft eller smuts har kommit in i värmesystemet så att elementen inte fungerar ordentligt. Ett element ska vara varmare upptill och svalare nedtill, eftersom det varma vattnet strömmar in upptill, ger ifrån sig värmen och strömmar ut nedtill för att åter värmas upp. Om elementet är kallare vid luftskruven än vid termostaten upptill på elementet behöver det luftas.
 

Lufta element

Du får gärna lufta elementen själv och använder då en luftningsnyckel som du köper på en välsorterad järnhandel.
 

Möblera inte för elementen

För att få en jämn och bra värme måste luften cirkulera vid elementen, därför bör de inte täckas för med möbler eller gardiner.

Renovering

Lägenhetsinnehavaren ansvarar för allt underhåll av lägenheten. Ansvarsfördelningen mellan innehavare och föreningen framgår av föreningens dokument om underhållsansvar. Till lägenheten räknas normalt lägenhetens golv, väggar och tak, inredning i kök och badrum, glas och bågar i fönster samt inner- och ytterdörr. Om något går sönder måste du se till att det repareras. Det är särskilt viktigt att du har uppsikt över lägenhetens våtutrymmen. Vattenskador kostar stora pengar och leder i allmänhet till stort obehag för den som drabbas. Föreningen har en gemensam bostadsrättsförsäkring som skydd om olyckan är framme.

Förändringar i lägenheten

Mindre förändringar får göras i lägenheten. Du får t ex lägga nya golv, sätta upp nya skåp eller byta ut vitvaror i köket. Mer omfattande förändringar (riva väggar, flytta avlopp etc.) kräver dock styrelsens tillstånd. Ibland kan det också behövas bygganmälan för att utföra vissa åtgärder i lägenheten. Kontakta alltid styrelsen innan du sätter igång!

Byggavfall

Föreningen har inga grovsoprum.Vi hänvisar till återvinningscentralerna. 

Behöver du stänga av vattnet meddela dina grannar samt styrelsen några dagar innan. 

Under dessa tider tillåts ombyggnadsarbete

Vardagar 07:00 - 19:00

Lördagar 09:00 - 18:00

Söndagar 10:00 - 17:00 

Ladda ner listan över ansvaret om underhåll mellan medlem och förening

Störningar

För att alla som bor i fastigheten skall trivas måste alla ta hänsyn till varandra. För att visa hänsyn bör det inte förekomma för andra störande ljud. Den som stör och inte rättar sig efter tillsägelse från styrelsen kan i allvarliga fall komma att bli uppsagd från lägenheten. Skyldigheten gäller i lägenheten men också i gemensamma utrymmen som t ex i trapphus, hiss och tvättstuga.

Reglerna gäller dygnet runt men är extra angeläget att följa vardagar under tiden 22:00 - 07:00. Man bör därför undvika:

  • att köra tvätt- och diskmaskiner
  • att inte spika eller borra
  • att undvika vattenspolning

Ska du ha fest så informera gärna grannarna i god tid innan. Enstaka fest/tillställning kan självklart förekomma, avisera gärna i porten så undviks missförstånd.

I de fall medlem upplever störande ljud bör du kontakta din störande granne och informera om problemet. Om problemet fortsätter bör du kontakta styrelsen Ev. kostnad för larmutryckning som förorsakats av boende kommer att debiteras innehavaren.

Trygghet

  • Kontrollera att ytterporten i fastigheten går i lås efter in- och utpassering.
  • Släpp inte in någon okänd person i fastigheten.
  • Lämna inte vinds- eller källardörrar olåsta.
  • Meddela eventuellt grannar om du är bortrest under en längre tid.

TV-utbud

Föreningens hus är anslutna till analoga tv-nätet från Com Hem. Analog TV ingår i föreningens avgift.

Kabel-tv

I alla våra lägenheter finns idag möjligheten att välja mellan olika kabel-tv-utbud. Fastigheterna är anslutna till Com Hem, och det är direkt dit du ska vända dig om du vill beställa abonnemang eller göra en felanmälan (t ex tillfälligt fel eller störningar i mottagningen).

Com Hem

kundtjänst och felanmälan: 0771-55 00 00

Observera att programutbudet av tekniska skäl kan vara begränsat i våra äldre fastigheter.

Com Hem

Sundbybergs Stadsnät

Du som bor i ett hus som är anslutet kan redan nu välja att se på tv via bredband. Det innebär att du kan välja mellan flera olika leverantörer och deras kanal-paket. Beställning och felanmälan sker direkt till den leverantör du valt.

Sundbybergs Stadsnät

Tvättstuga

Föreningen har 1 st tvättstuga med fyra tvättmaskiner (en grovtvättmaskin), en torktumlare, en kall mangel samt ett torkrum, belägen i 76: an. Tid bokas med egen kloss i tvättstugan. En av de fyra tvättmaskinerna är en jourmaskin.

Ordningsregler

  • Du får torka din tvätt 1 timme efter din tvätt tids slut
  • Om du inte kommer har andra rätt att ta din tvätt tid efter en timme
  • Mattor får inte tvättas i de små tvättmaskinerna, dvs de avsedda för hushållstvätt
  • Tänk på att lämna tvättstugan i det skick du själv vill finna den i
  • Husdjur får absolut inte vistas i tvättstugan. Inte ens för avsköljning. 

Regler för jourmaskinen

  • Du får endast köra en tvätt i jourmaskinen och därefter lämna den till någon annan.
  • Du får INTE använda torkrummet eller torktumlaren.
  • Du skall inte belamra bänkar eller vagnar med din tvätt då dessa är avsedda för den som bokat tvättstugan.

Trivsel på balkong och gård

Balkonger, uteplatser och gårdar är platser för vila och umgänge. Några regler som är bra för säkerheten och grannsämjan:
  • Häng gärna upp balkonglådor men se till att de hamnar innanför balkongräcket, inte på utsidan. Tänk också på hur du vattnar så att det inte rinner ner till grannen under.
  • Du får gärna grilla men ställ upp grillen en bit ifrån husen, där röken inte stör någon. Föreningens policy angående grillning på balkong är att vi inte rekommenderar det. Det är inget förbud, men ur säkerhetssynpunkt rekommenderar vi det inte. Om du grillar på balkongen så bör det ske med en el- eller gasgrill och med har ett skriftligt godkännande från dina intilliggande grannar. Du bör även vara om att det är ditt personliga ansvar vid eventuell skada.
  • Om du har fest och umgås på gården eller balkongen, tänk på att röster och musik kan störa. Sätt gärna upp en lapp i porten om en stundande fest.
  • Se efter dina husdjur så att de inte förorenar lekplatser eller trädgårdsytor. Mata inte heller fåglar från fönster, balkong eller på marken, det kan locka till sig råttor och möss.
  • Det åligger respektive medlem att hålla sin egen balkong fri från snö och is av säkerhetssynpunkt samt ur fastighetens underhållssynpunkt. Detta på grund av sprängverkan då fukt tränger ner under fasad och kan orsaka sprickor, vilket är kostsamt att åtgärda.
  • För inglasning av balkong krävs tillstånd av styrelsen/föreningen.
  • Skaka inte mattor och sängkläder från fönster eller balkong.

Ladda ner blankett för ansökan om grillning på balkong

Skadedjur

Får du in skadedjur i din lägenhet som t ex myror, mjölbaggar, mal eller silverfiskar ringer du Anticimex på telefon 08-517 634 00 för att boka en tid när de kan besöka dig. Vi står givetvis för kostnaderna. Ring så snart som möjligt för att förhindra att ohyran sprider sig.

Är du osäker och vill fråga om råd ringer du antingen till Anticimex eller till vår felanmälan. Längst ner på sidan hittar du en länk till Anticimex hemsida samt ett faktablad där du kan läsa mer om våra vanligaste skadedjur.

Anticimex
ABC om skadedjur

Alla lägenheter har Com hems nät för bredband, telefoni och Digital-TV. För priser se www.comhem.se